tesla_driver.jpg
(kulesi) (22.4.2021 1:15)
|
AI samozrejme != NS. Puvodne jsem narazel hlavne na to, ze dnesni AI systemy v drtivy vetsine neresi reasoning. Chovaji se spis jako klasicky, reaktivni, hardcodovany programy, bez jakyhokoliv emergentniho chovani, akorat maji navic ten pravdepodobnostni model. Takze nikdo nemusel napsat milion podminek a pred tim vubec najit model, ze kterych je odvodi, ale ziskal pravdepodobnostni model podle trenovacich dat. Ze kteryho zase neziska ten model, jen tu intuici |
|
tesla_driver.jpg
(kulesi) (22.4.2021 1:05)
|
A jeste prakticky, staci se podivat, co NS dokazou efektivne resit. Veci jako klasifikace - natrenovat "intuici" na obrazcich kocicek a pejsku a kdyz dostane novou kocicku po natrenovani, pozna kocicku (a nekdy taky hovno). Nebo se da natrenovat na diskografii nirvany a nechat slozit novou skladbu. Ale nemuzu ji predhodit text s povidkou a zeptat se ji, jestli byl vrah zahradnik. |
|
tesla_driver.jpg
(kulesi) (22.4.2021 1:00)
|
Naopak zadratovat do toho logiku je uplne jinej problem. NS poskytuje schopnost vytvaret a "triggerovat" asociace, a modelovat nejak reprezentace vzoru skrz ty vazby. Logicky uvazovani vyzaduje neco, co dokaze vzit komplexni objekty / aspekty z realnyho sveta aplikovat na ne nejaky pohledy a funkce a tim ziskat teprve neco, co se da pouzit pro logiku. To je mnohem vetsi problem nez vytvorit jenom "intuici", ktera je podle me proste dana jen tim natrenovanim, nicim extra. |
|
tesla_driver.jpg
(kulesi) (22.4.2021 0:54)
|
ukfufyh: tohle je prave afaik rozsirenej mytus. Umely NS jsou chumel uzlu, ktery mezi sebou maj vazeny spojeni. Jednoduchy a zaroven komplexni jako v nasem mozku. V tom chumlu se diky nejaky forme uceni (konkretni zalezi na typu NS) modelujou ruzny urovne vzoru. Maly, vetsi skladajici se z tech mensich, vzory nad tim... a umela NS ma pak podobny vlastnosti jako biologicka, vcetne urcity odolnosti k chybam a zobecnovani a tim schopnost resit do jisty miry i ulohy, ktery nebyly v trenovaci sade |
|
tesla_driver.jpg
(ukfufyh) (22.4.2021 0:47)
|
Je to trochu jinak - intuice je lidska vlastnost, ktera cloveku umozni resit do jiste miry spravne problem, s kterym se dosud nikdy nesetkal. Tohle AI nema a myslim ze mit nebude.
Naopak nejaky typ logiky mit muze snadno. A dokud nema AI nejaky mentalni model reprezentujici dany problem/scenu, o nejake intuici se ani nemuzeme bavit. |
|
tesla_driver.jpg
(kulesi) (22.4.2021 0:30)
|
Dnesni selfdriving a AI obecne vidim v zakladu jako kdyby mel clovek jenom intuici a nebyl schopnej logicky uvazovat. Vetsinu rozhodnuti, a tech rychlejch delame na zaklade intuice, coz nebude vic nez pravdepodobnostni model podobnej umelejm NS. Dokazeme si ale uvedomovat nejakej dojem z (ne)jistoty oblopujici nejaky rozhodnuti a zpetnou racionalizaci dojit k tomu, jestli intuice nekeca. A diky ty racionalizaci si zpetne zaroven upravit intuici. To tesla urcite nedela. |
|
tesla_driver.jpg
(kulesi) (22.4.2021 0:21)
|
Kdo se dokaze s dnesnim levelem self driving spolehnout na autopilota je podle me blazen. |
|
tesla_driver.jpg
(kulesi) (22.4.2021 0:19)
|
> clovek co se venuje rizeni bude vzdy ridit bezpecne a lepe nez AI
Jen do doby, nez bude silna umela inteligence (AGI). Momentalne neni nic (afaik), co by resilo "reasoning" a dokazalo si realne vykladat semantiku a propojeni jednotlivejch faktoru v provozu tak, aby to dokazalo vytvorit reprezentaci toho ve "svem mentalnim modelu", ktery urcuje toho akce. Ale ta doba prijde a verim, ze se ji dozijou dnesni sedesatnici a mladsi. |
|
tesla_driver.jpg
(ukfufyh) (21.4.2021 18:17)
|
ja myslim, ze clovek co se venuje rizeni bude vzdy ridit bezpecne a lepe nez AI |
|
tesla_driver.jpg
(ukfufyh) (21.4.2021 14:32)
|
Dalsi vec je, ze auto bude z befelu EU naprogramovano tak, aby v pripade nehody obetovalo ridice naukor chodce napr. A nebo jsi ve skole nekoho sikanoval a ten clovek je ted hodne pocitacove zdatny a pocka si, az pujedes teslou po dalnici a zatoci ti volantem (coz jde i s dnesnimi auty bez AI nakonec). |
|
tesla_driver.jpg
(ukfufyh) (21.4.2021 14:27)
|
@bohyn
je pravda, ze se neozere, neusne, nesfetuje atd a teoreticky muze snizit nehodovost. Ale nehodovost nikdy nebude nulova a budou pripady kdy bude zbytecna (auto bez zjevneho duvodu smahne chodce a nikdo nebude vedet proc a kdo za to vlastne muze.) Ohledne RFID - aby to fungovalo, musel by mit cip kazdy patnik, kazdy strom u cesty, kazdy chodec atd a stejne to nevyresi nenadale situace jako 3cm snehu v zime. |
|
tesla_driver.jpg
(bohyn) RP (21.4.2021 13:55)
|
@ukfufyh Na druhou stranu se zase nekdy nevozere, nezfetuje, neusne za volantem, dodrzuje rychlost... Je jen otazka casu, kdy bude FSD na hlavnich komunikacich a ve mestech bezpecnejsi, nez clovek. Citelnost znacek se da podporit necim treba na bazi RFID ve znacce, nebo v silnici. Jen zpovozneni na dalnicich, silnicich I. tridy a ve mestech ma potencial dramaticky zredukvat pocet nehod a zraneni na silnici. |
|
tesla_driver.jpg
(ukfufyh) (21.4.2021 13:11)
|
Ja vim, je to velka nadsazka.
Problem s AI je ten, ze na silnici se muze stat naprosto cokoli nehlede na znacky - tedy potencialni mnozina problemu je nekonecna a neuralni sit je mozne natrenovat pouze na konecne sade problemu. Pri situaci na kterou neuronka neni naucena se clovek spoleha jen na nejakou heuristiku a default nastaveni algoritmu. A to obcas dela pekne blbosti. A pokud nekdo/neco/pocasi/bordel ze silnice tomu autu zahlti/oslepi/oblbne senzory, nejaka natrenovana neuronka nepomuze vubec. |
|
tesla_driver.jpg
(bohyn) RP (21.4.2021 12:23)
|
@ukfufyh Tak to si jeste nevidel splasenyho kone. |
|
tesla_driver.jpg
(an00bis) RP (21.4.2021 11:26)
|
No úplně bezpečný není. Samozřejmě záleží na tom jak je AI natrénováno, ale dopravní značky to neumí už v základu a obvykle se snaží vést vůz středem komunikace. |
|