kontrola oleje 14.08.2023 
Obrázek kontrola oleje
komiternisti nepomohli CR ale sobe export populistov velky kokot Hosi dekujeme Putine Haag uz ceka luza nenazrana
Komentáře (40) Komentovat Nezobrazovat

kontrola_oleje.jpg (Σqíǩ₂∇) (20.8.2023 10:22)
Mem: Koupit levnou baterku neni problem ani dneska, kdyz mas spravne zname. Problem je presvedcit prilis moderni auto, ze s tim typem a kapacitou baterky bude pracovat, nebo ze ho bude ignorovat a fungovat, protoze si BMS resis sam. To u tech puvodne olovenych a NiCd aut odpada, ty nedelaly BMS.

kontrola_oleje.jpg (MemRP (19.8.2023 9:23)
Tak já čekám, že současné generace EV budou jako ojetiny padat rychle na ceně. Já to plánuju za pár let prodat a jít třeba do Tesly Model Y (až tam Elon vychytá ještě pár věcí, v současnosti je blbý mezistav, kdy odebrali parkovací senzory a nemají v nárazníku kameru). Stellantis téhle elektrické platformy zatím prodává stovky tisíc, do roku 2030 mají plán 5 milionů ročně, tak se pak podle mě rozjede i trh s baterkami, repasemi, takže i do starých EV za pár šupů půjde rozumně koupit nová, až bude potřeba.

kontrola_oleje.jpg (Σqíǩ₂∇) (19.8.2023 5:13)
Mem: To se hodi vedet, diky. Nekdy za 10-20 let to bude ojete za par korun ...

kontrola_oleje.jpg (MemRP (17.8.2023 11:25)
Takhle to má současná elektrická platforma od Stellantis (Peugeot, Citroen (já mám e-C4), DS, Opel, ... Asi i Fiat, Dodge a další, ale nejsem si jistý, jestli nemají mírně jinou - Fiat 500e má asi starší a třeba plánovaný Citroen e-C3 do města zase odlišnou, co už je v Indii). Stellantis má těch modelů na baterky už přes 20 a do konce příštího roku jich má být dokonce 47. :-O

kontrola_oleje.jpg (Σqíǩ₂∇) (17.8.2023 0:39)
Mem: Nevim samozrejme, co se pise v datasheetu od clanku tve baterie, ale u mych Li-pol vyrobce zakazuje nabijeni pod 0 degC. V kazdem pripade se pochlub, ktery vyrobce elektromobilu to snad dokazal nezkurvit. Rad budu znat prvniho slusneho. Tedy pokud to neni tvuj kamarad z vedlejsi vesnice, ktery to auto predelal z olov na lithia :-), takovych samozrejme par znam (vcetne sebe).

kontrola_oleje.jpg (MemRP (16.8.2023 22:34)
Je to propojené v okruhu s tepelným čerpadlem a rezistivním topením, ale i v -5 to samozřejmě začne hned nabíjet, jen případně pomaleji, a jak se tím baterka zahřívá, tak zrychluje. Jinak ta baterka má velkou tepelnou setrvačnost/izolaci. Když jsem ráno vyndal auto z garáže (kde bylo 15 C) ven, kde byla nula, tak ještě odpoledne měla 11.

kontrola_oleje.jpg (Σqíǩ₂∇) (16.8.2023 20:41)
Mem: Vidis, vyrobce ti nastavim BMS pricetne, raduj se. Udelal je take vyhrivane na zimu, nebo je v zime nabiji studene?

kontrola_oleje.jpg (MemRP (15.8.2023 11:41)
"Slysel jsi nekde, ze baterka v elektromobilu odejde za 8 let?" Asi nerozumím, na co se ptáš nebo co chceš tvrdit. Baterky v elektromobilech vydrží i 10-12-15 let, jak už víme ze zkušeností. Proto si taky výrobci dovolují dávat minimální záruky na slušné SoH i pro 8-10 let provozu. | "Ale klidne si nech tovatni BMS nabijet to na 4.25V/cl" Wtf? :D Při 100 % SoC mi nabíječka tlačí do článků 4,09 V (Li-ion NMC od CATL). A takhle nabíjím možná 2× ročně bezprostředně před odjezdem na dovolenou, zbytek 80–85 %.

kontrola_oleje.jpg (Σqíǩ₂∇) (15.8.2023 9:59)
Mem: Ale klidne si nech tovatni BMS nabijet to na 4.25V/cl "aby to melo vetsi dojezd" a pak si fnukej, jak dezolat v Cetelemu pote, co mu exekutor prisel pripomenout, ze si pujcil na vanocni darky.

kontrola_oleje.jpg (Σqíǩ₂∇) (15.8.2023 9:59)
Mem: Proc bych tomu asi tak mel verit? Mozna proto, ze uz jsem nekolik aut meril pri nabijeni multimetrem a videl, jake napeti na clanek tam ti kriplove jsou schopni poslat? Slysel jsi nekde, ze baterka v elektromobilu odejde za 8 let? Ja jsem po sesti letech nad 90% puvodni kapacity, protoze nejsem kokot, nenabijim Li-Polky nad 4.10V/clanek a nikdy je nenabijim, kdyz maji teplotu pod bodem mrazu (maji izolaci a 45W topeni).

kontrola_oleje.jpg (MemRP (15.8.2023 8:20)
Ano, stáří a (ne)údržba vozidla je faktor. V ČR je sice průměrné stáří osobáků 16 let (a elektromobilů 3 roky), ale některé (téměř) nejezdí, průměrný roční nájezd je jen 10 tisíc km, zatímco když vezmeme jen moderní auta (Euro 6 2015 a novější), už je to přes 14 tisíc. A právě elektromobily najedou taky hodně km, takže ta statistika by zase měla být v jejich větší prospěch v přepočtu na km.

kontrola_oleje.jpg (MemRP (15.8.2023 8:16)
Není to zdaleka tak dramaticky rozdělené - spalováky zahoří i hodiny po odstavení, nejčastější jsou poruchy elektroinstalace 12 voltů, potom mechanické opotřebení a netěsnosti palivového a výfukového systému (kde máš typicky až 500 stupňů). Elektromobily umí zahořet i při jízdě (velký odběr a průraz), při pomalém nabíjení doma je to méně pravděpodobné a jsou i chemie baterek jako LFP (mají je Tesly Model 3 a Y SR), kde takový thermal runaway nehrozí vůbec.

kontrola_oleje.jpg (Dezοlát) (15.8.2023 8:14)
Navíc průměrné stáří spalovacích aut je 16 let. Což se na riziku požáru samozřejmě projevuje negativně. Až se lidé budou snažit doma dobíjet polomrtvé chemické akumulátory notně ojetých elektromobilů, tak se ty statistiky požárů taky trošku změní, že.

kontrola_oleje.jpg (Dezοlát) (15.8.2023 8:12)
Požáry konvenčních aut vznikají typicky při jízdě. Při poruše nebo nehodě. Při poruše máš dost velkou šanci z auta utéct. Při nehodě to samozřejmě závisí na tom, jak moc zraněný po nehodě jsi. Požáry elektromobilů s chemickými akumulátory vznikají spíš při nabíjení. Když ti od nabíjeného elektromobilu chytne barák v noci během spánku, tak je to z hlediska rizika úmrtí dost prekérka a škody na majetku jsou taky někde jinde.

kontrola_oleje.jpg (MemRP (15.8.2023 7:53)
Σqíǩ₂∇: Proč bys měl tomu věřit? Stačí znát statistiky požárů a že u spalováků je ta šance 10–100× vyšší. Ale tím jezdíš bez obav a budeš strašit elektromobily, zdá se ti to racionální? V ČR ročně shoří 2000–3000 spalovacích aut, tj. i 8 denně, ale všichni se můžete posrat a tapetovat, když někde zahoří jedna baterka. :D

další...