Odebírat | ||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (asdf.ghjkl) (16.11.2023 14:57) | reagovat | |
správně je 3. 2(x)=2. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (KOffi) (28.9.2021 23:13) | reagovat | |
Správně je 1, protože 2ka musí násobit závorku. Aby to bylo 9, muselo by být zadání 6÷2x(2+1). | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (tequila) RP (27.9.2021 16:36) | reagovat | |
Pokud jsou ve výrazu závorky, počítají se nejdříve výrazy v závorkách. Po závorkách se počítá násobení a dělení, které má přednost před sčítáním a odčítáním. Násobení a dělení počítáme postupně zleva doprava. Nakonec počítáme sčítání a odčítání opět postupně zleva doprava. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Hovno) (27.9.2021 9:24) | reagovat | |
85467: Řeknu ti velké tajemství. Veškerý zápis aritmetiky je založený na domluvě jak zapsat a zase přečíst výraz. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (85467) (25.9.2021 10:53) | reagovat | |
Nechapu to rozcilovani... Ta pravidla jsou jen DOMLUVENA, nevychazi znejakych vnitrich zakonu matematiky. Takze to neni o znalosti principu matematiky, ale o znalosti arbitrarnich pravidel. Je to jako resit, zda se jezdi vpravo nebo vlevo. "Spravnost" nezavisi na objektivnim rozdilu, ale na dohode. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Třetí patro) (24.9.2021 6:17) | reagovat | |
nic to nekopíruje, prostě si lidi nepamatují pravidla že ZŠ | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Spimfurt) RP (24.9.2021 4:14) | reagovat | |
presne kopiruje volebni vysledky prezidentu | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (mrkev) RP (24.9.2021 1:02) | reagovat | |
Wolfram má dokonce blbě i 6:2*(1+2), protože tvrdí, že je to 1 | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Falkon) RP (24.9.2021 0:43) | reagovat | |
Zkuste si dát do Wolframu "6/2(1+2)" a "6:2(1+2)". Uvidíte co vám vyjde | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (mrkev) RP (23.9.2021 23:46) | reagovat | |
@huh Základní pravidla jsou uznávaná prakticky všemi a ta žádné těsné násobení neznají. Podle těch proto platí, že 6:2(1+2) = 9. Nad rámec těchto pravidel jsou dodefinované různé speciality, které ale používá spousta lidí (hlavně ti, co ty rovnice často píšou). Tam patří priorita "2(1+2)" před dělením a třeba "/" jako zlomek. Je úplně jedno, kterou konvenci použiješ, to je pouze na domluvě. Důležité je, aby to bylo všem jasné .V tomhle konkrétním případě je to schválně napsané tak, aby to jasné nebylo. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (mrkev) RP (23.9.2021 23:31) | reagovat | |
@XXX "Těsné násobení" tomu říkala naše učitelka matematiky na střední. Jestli se to oficiálně jmenuje česky jinak, to nevím. V angličtině je to "Implied multiplication" (to už najdeš). | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (huh) (23.9.2021 16:47) | reagovat | |
Já si právě pamatuji, že jsme se to učili na základní škole a že jsem to nemohl nějakou dobu pochopit, proto mi to přijde zvláštní. Ale je možné že to byla jen věc, kterou používala učitelka a v učebnici to nikdy nebylo, to už si opravdu nepamatuji. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (tan) (23.9.2021 16:31) | reagovat | |
huh: Ja nerozporujem, že sa to používa. Ten príklad z metafontom som dal práve preto, aby si videl, že si to každý môže definovať (skoro) ako sa mu zachce. Akurát to potom už nie je v súlade s aritmetikou základnej školy. Podľa tejto aritmetiky napríklad aj x_i*y^i je len jeden člen, čo fyzikom neprekáža v tom, aby to chápali ako súčet troch členov x_1*y^1+x_2*y^2+x_3*y^3. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (huh) (23.9.2021 16:15) | reagovat | |
teda 1200 ... bych celkem ušetřil | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (huh) (23.9.2021 16:08) | reagovat | |
hehe dokonce mi to tu zrovna leží na stole na papírku... počítal jsem si kolik nařežu malých rámečků z 2m latě 200 : 2(5+7) = 8 a něco ... někdo by jich tady dokázal nařezat 120 ... to by mi bodlo | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (huh) (23.9.2021 15:50) | reagovat | |
"Čiže, pokiaľ ide o klasickú aritmetiku základnej školy, tam je to jasné: 9" ... jasné to asi není pokud nadpoloviční většina tvrdí 1 Běžně se to používá a učí ... znamená to v podstatě "tahle závorka je dvakrát") ... stejně jako 2x čteme dvě x a ne dva krát x ... tohle je podobné, nevím jestli je to někde formálně definované a jestli se to jmenuje těsné násobení, ale prostě se to používá. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (huh) (23.9.2021 15:40) | reagovat | |
gg: kde se píšou překladače v prváku? na mff se teorie automatů a překladačů dělá ve druháku a nějaký (f)lex/yacc/bison až ve třeťáku nebo spíš na mgr | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (tan) (23.9.2021 15:36) | reagovat | |
tan: No áno, používa, pričom tie pravidlá môžu byť rozličné. Tak trebárs, v v metafonte/metaposte môžeš písať a=2; b=2 a potom máš: 2/3*b= 4/3, 2/3b=4/3, a/3b=1/3, a/3*b=4/3 čiže a/3b je tesné násobenie, ale 2/3b už nie je. Čiže, pokiaľ ide o klasickú aritmetiku základnej školy, tam je to jasné: 9. Pokiaľ dvojbodka s čiarkou bude niečo iné ako operácia delenia, tak máme výsledok podľa toho, čo to bude: ak je to zlomková čiara, výsledok je 1, ak je to bitové XOR, výsledok je 0, atď. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (huh) (23.9.2021 15:24) | reagovat | |
tan: Ano to máš pravdu, jen mi připadalo, že se tu někteří snaží tvrdit, že se těsné násobení nepoužívá, tak tohle byl první protipříklad, který mě napadl. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (XXX) RP (23.9.2021 15:23) | reagovat | |
Google mi vyraz “těsné násobeni” nasel jenom na roumingu. Asi jsem holt nedovzdelany | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (tan) (23.9.2021 15:17) | reagovat | |
huh: V tej nkvadratickej rovnici nijaké tesné násobenie nepotrebuješ. Stačí ti pravidlo, že násobenie má prednosť pred sčítaním. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (huh) (23.9.2021 15:17) | reagovat | |
gofry: *akceptuje... u té závorky je to trochu "divnější" ale princip je to ten samý | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Dežon-nereg) (23.9.2021 15:14) | reagovat | |
Fachidiot detektor aneb pojďme se pohádat, jak to ten kretén zadavatel myslel. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (huh) (23.9.2021 15:12) | reagovat | |
gofry: "či niekto tesné násobenie vôbec pozná a akceptuje" v té kvadratické rovnici se podle mě také jedná o těsné násobení a tam ho akcepute podle mě každý... | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (MartinezZ) RP (23.9.2021 14:02) | reagovat | |
Freind znamená v němčině co? | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Kasuha) (23.9.2021 13:55) | reagovat | |
Zadání které se dá vykládat více způsoby je špatné zadání. Test nemá být o schopnosti přijít na to, jak zadavatel otázku myslel, ale o schopnosti na ni odpovědět. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (gofry) (23.9.2021 13:19) | reagovat | |
huh: Máš pravdu. Ale ako to súvisí s tým, čo som napísal? V kvadratickej rovnici k žiadnej nejasnosti nedochádza, keďže tam nemáš žiadne zátvorky. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Dr.Str.) RP (23.9.2021 13:18) | reagovat | |
54 příspěvků a roste to. Doufám, že máte aspoň vypnutý adblock. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (tan) (23.9.2021 13:08) | reagovat | |
adams: 6 : ( 2y + 2) = 6 : 2 ( y + 1) = 3 ( y + 1 ) = 3 y + 36 : ( 2y + 2) = 6 : 2 ( y + 1) = 3 ( y + 1 ) = 3 y + 3 Nie, lebo a/(bc) nie je (a/b)c - to by predsa priamo porušilo priorotu zátvorky, ale (a/b)/c. Takže 6 : ( 2y + 2) = 6 : (2 ( y + 1)) = 3 : ( y + 1 ) | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (gg) (23.9.2021 12:31) | reagovat | |
WTF? To už se v prváku na VŠ nepíšou překladače, že polovina místních nerdů neví, co je to precedenční tabulka dopíče?! Neoroumenisti jsou geekové…smutné… | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (anon017) RP (23.9.2021 12:29) | reagovat | |
6:2*(1+2) je 9. O tom žádná diskuze. Na jednou fóru se ale objevil názor, že pokud místo dvojtečky použiju ten divnej paznak s čárkou, tak to odpovídá zlomku, který odděluje vše vlevo od toho co je vpravo, takže 6/(2*(1+2)), takže 1. Jiný kraj, jiný mrav... | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Skvělej Johnny) (23.9.2021 12:22) | reagovat | |
Paprik: 6 / 2(1+2) = 1 _____ 6 / 2 +4 = 7_________ (6/2) (1+2) = 9 _____ No a nakonec.. největší bonbónek --- 6/2 (a co je v závorce, to se asi nepočítá nebo co) = 3.. případně - závorku zanedbáme | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (vidin) (23.9.2021 12:20) | reagovat | |
Soudce: Proč jste zabil vaši tchýni? No může za to moje žena. Říkala mi: "hlídej maminku a když na ní sedne moucha tak jí zab". | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (adams) RP (23.9.2021 12:10) | reagovat | |
Případně můžete pokračovat studiem diskuze o 1340 příspěvcích: [odkaz] | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (huh) (23.9.2021 12:03) | reagovat | |
gofry : Ještě jsem asi nikoho neviděl psát třeba kvadratickou rovnici a * x^2 + b * x + c ... každý snad normálně píše ax^2 + bx + c ne? | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (paprik) (23.9.2021 12:02) | reagovat | |
dal som aj 9 aj 1 aj 7 prosim pomozte mi ako z toho niekto dostal 1.... @luky_ ked si uz s toho urobil zlomok s premennou preco nie takyto 6/2 . x len sa pytem lebo ani ja som nebol na "lepsej strednej" kde sa uci ze chujovina ze 2(1+2) vo vzorci 6:2(1+2) je jeden clen | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (adams) RP (23.9.2021 11:58) | reagovat | |
Tady máte k debatě tady máte něco k debatě: [odkaz] | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (jdsulin) RP (23.9.2021 11:50) | reagovat | |
Takze jeslti to je 1 nebo 9 je kvuli nejasnemu zadani oboji v ankete docela spravne a ten zbytek je po 4 procenta, takze si myslim, ze jsme v pohode | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (the quitter) RP (23.9.2021 11:11) | reagovat | |
blbi ludia sa mnozia viac/rychlejsie takze aj ak by nahodou tesne prevladala spravna odpoved tak to o par rokov platit nebude... we are doooooooomed | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (luky_) (23.9.2021 11:11) | reagovat | |
9 to muze vyjit jen tomu, komu 6/2x vyjde jako 3x. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (gofry) (23.9.2021 11:11) | reagovat | |
@mrkev: Ja si myslím, že debata nie je ani tak o priorite operácií (pretože tesné násobenie má jednoznačne vyššiu prioritu) ale o tom, či niekto tesné násobenie vôbec pozná a akceptuje. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (RA) (23.9.2021 10:49) | reagovat | |
2(1+2) je jeden člen. Budete to milé děti probírat až na lepší střední škole. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (XXX) RP (23.9.2021 10:45) | reagovat | |
Ja furt nechapu, co je na tom nejednoznacneho. Priorita operatoru je dana. Vychazi to proste 9 a vystoupeni z EU by pro nas byla ekonomicka sebevrazda. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Li-borg) (23.9.2021 10:41) | reagovat | |
Ajaj. Tak preklep u mě. Google říká =9 | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (mrkev) RP (23.9.2021 10:41) | reagovat | |
@gofry Nemuselo. Tohle je tzv. těsné násobení, které není standardně definované, ale zná ho většina programů, kalkulaček a používá ho většina lidí (protože značně zjednodušuje zápis). Celá ta diskuse tak vůbec není o matematice, ale o definici priority operací. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Li-borg) (23.9.2021 10:39) | reagovat | |
A Google říká =4.5 | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (8======o) (23.9.2021 10:26) | reagovat | |
PyDev console: starting. Python 3.8.10 (default, Jun 2 2021, 10:49:15) [GCC 9.4.0] on linux 6/2*(1+2) 9.0 Prostě nejednoznačné zadání | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Li-borg) (23.9.2021 10:20) | reagovat | |
Zkusil jsem to na dvou kalkulačkách. Klasická =1. Kalkulačka v mobilu =9. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (gofry) (23.9.2021 10:07) | reagovat | |
Ak by to malo byť 9, muselo by to byť zapísané so symbolom pre násobenie: 6÷2×(1+2). Ak by symbol pre násobenie nebol povinný, potom by aj rovnica 23 = 6 mohla byť pravdivá. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Skvělej Johnny) (23.9.2021 9:58) | reagovat | |
Prej světadíl.. jednu úplně novou dimenzi demence, kdy si obě strany myslí, že maj jedinou pravdu a budou se hádat nad zřejmou věcí. Rouwene - ano, máš pravdu, klobouček, přišel jsi na to, že násobení a dělení se počítá zleva. NICMÉNĚ! Podle tvojí logiky platí, že 2 / 2y = y. Za což bys dostal za pět už někde v páté třídě. Je potřeba si uvědomit, že 2y nemusí znamenat obyčejné násobení. Tečka. Myslím, že to byl přímo děkan matfyzu, který tenhle problém rozsekl, jako nejednoznačné zadání. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (gaud) RP (23.9.2021 9:39) | reagovat | |
huh: Tak urcite troli... | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Dr.Str.) RP (23.9.2021 9:36) | reagovat | |
Každopádně tento zápis výpočtu děti opouští někdy ve třetí třídě, když pochopí zlomky. Mimochodem, pokud bychom udělali rozvoj závorky, proč ne "2*6:1 + 2*6:2 = 18"? Ne, dělení musí být jednoznačně zadáno. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (adams) RP (23.9.2021 9:34) | reagovat | |
6 : (y + y) = 6 : (2y) = 6 : 2y = 3y. Musím říct, že jste mi otevřeli nový světadíl | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (adams) RP (23.9.2021 9:28) | reagovat | |
Aha... Fajn. A teď jak to bude s tím 6:2y. Podle vaší logiky předpokládám tedy 3y. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Rouwen) RP (23.9.2021 9:28) | reagovat | |
Tak zlomky se pokazily .. ja bych ty vsechny formatovaci vymozenosti zakazal. | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (Rouwen) RP (23.9.2021 9:26) | reagovat | |
1. Pokud jsou ve výrazu závorky, počítají se nejdříve výrazy v závorkách. 2. Po závorkách se počítá násobení a dělení, které má přednost před sčítáním a odčítáním. Násobení a dělení počítáme postupně z levé strany. 3. Nakonec počítáme sčítání a odčítání postupně zleva doprava. Takže: 6 : 2(1+2) = 6 : 2(3) = 3(3) = 9 Ale v případě použítí lomíka(zlomku): 6 6 6 --------- = --------- = --------- = 1 2(1+2) 2(3) 6 | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (trekker) (23.9.2021 9:23) | reagovat | |
Zadani je nejednoznacne. Nutno uvest jestli je (6/2)*(1+2) nebo 6/(2*(1+2)) | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (shelldon) (23.9.2021 9:23) | reagovat | |
Delenie nema prednost pred nasobenim. Ako uz niekto napisal zatvorka -> (nasobenie,delenie) -> (scitanie,odcitanie). Operacie na rovnakej urovni sa vykonaju zlava doprava. https://www.cymath.com/answer?q=6%2F2*(1%2B2) | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (B!) (23.9.2021 9:20) | reagovat | |
Takže výsledok ankety je, že polovica ľudí (bez ohľadu na to ktorá) si to vysvetli inak, čo môže prinášať nedorozumenia. A je preto nutné ujasniť pravidlá. Ja som s výsledkom spokojný | ||
|
||
Obrázek 'Engineering will save humanity' (bleble) (23.9.2021 9:19) | reagovat | |
Ale oni sa nepýtajú na výsledok... pýtajú sa "Can you solve..." a na to je správna odpoveď "No" (ale keď akceptujeme násobenie zátvorky a čísla, tak možno aj "Yes") | ||
|