Odebírat | ||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Mistr zkratu) (8.2.2023 8:38) | reagovat | |
Výrobci proto do některých zesilovačů umisťují korekci kmitočtového průběhu, která při nízkých hlasitostech zdůrazní basy a výšky. Při zvyšování hlasitosti se toto zdůraznění postupně zmenšuje, až od jisté úrovně zmizí úplně a zesilovač má průběh lineární (případně průběh nastavený uživatelem pomocí potenciometrů basů a výšek, na ekvalizéru apod.). Pokud fyziologickou regulaci zesilovač nemá, tak se to nouzově dá nahradit přidáním výšek a basů. Je to sice jakoby "nehifistické", ale i hifista má lidský sluch | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Mistr zkratu) (8.2.2023 8:32) | reagovat | |
Kompenzuje se to pomocí tzv. fyziologické regulace hlasitosti. Ta vychází z této přirozené vlastnosti lidského sluchu, který při nízkých hlasitostech vnímá nejsilněji kmitočtové pásmo zhruba od 1000Hz do cca 7000Hz. Hlubší basy a vyšší výšky jsou vnímány při malé hlasitosti podstatně slaběji. Jak se zvyšuje hlasitost, křivka citlivosti ucha se linearizuje. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Mistr zkratu) (8.2.2023 8:30) | reagovat | |
To, že při tichém poslechu subjektivně chybí basy, není vina reprodukčního řetězce. To je vina "nelineárního" chování sluchu. Viz křivky konstantní hlasitosti např. zde: https://www.tvfreak.cz/mezi-tichem-a-sumem-komprese-zvuku/2600-2 | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Markéta Adamová Pekarová) RP (7.2.2023 23:33) | reagovat | |
Přesně tak, v práci mám nějaký velký sloupy s dvěma basakama a když to hraje potichu tak je to takové nemastné neslané bez basů. Když tomu dáš, tak to má naderně jemný basy, že to neduní. Když tomu vokoštuješ tak se zas basy ztracejí. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (anonykrysa) RP (7.2.2023 23:29) | reagovat | |
S akustickou impedanci souhlas, ale ta sama nepomuze vyzarit vic - bez bass-reflexu zari jen predek a ten nezlepsi ani uzavrena bedna, ani idealni nekonecna deska, naopak konecnej objem ti to zatlumi vic. Bass reflex pomuze v tom, ze to nejde do takoveho rozkmitu kde to reprak uz neda vubec, tim se ale zatlumi predek a tak to musi dotahnout prave ta trubka dole. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (anonykrysa) RP (7.2.2023 23:28) | reagovat | |
Jawohl no vyduneni basu je blbost, smyslem (u normalniho poslechu) je prave o kus posunout spodek charakteristiky, kde uz to normalne jde dolu. Ale pravda, tucka idioti poslouchaj i pres vrata od stodoly, kdyz dobre dunej takze levni vyrobci jim vyhovej... | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Mistr zkratu) (7.2.2023 22:34) | reagovat | |
Generalizuješ. S kámošema jsme měli v jedné cimře na porovnání Tannoy 611 (uzavřenky), Tannoy 615 (pasivní membrána) a Tannoy S8 (bassreflex) a žádné "parádní dunění" se u S8 nekonalo. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Jawohl ja) (7.2.2023 22:30) | reagovat | |
Aj keď na obrázku nie je bassreflex, ale to, čomu ja vravím "horn". Videl som pár projektov. S výrobou jedného som sa chvíľku zahrával, ale nakoniec som rád že som sa na to vybodol. Áno, môže to hrať dobre. Ale! Jedine pri vyššej hlasitosti. Pri "komronom" počúvaní je zvuk "mŕtvy". Horn musí peckovať, potom sa ukáže. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Jawohl ja) (7.2.2023 22:26) | reagovat | |
Preferujem klasickú uzavretú búdku. Bassreflex síce parádne "duní" na frekvencii, pre ktorú je "naladený". Ale ináč akurát tak spraví hrb na frekvenčnej charke, otočí fázovnie a spôsoí o jednu oktávu strmejší pád krivky basov. Teória je pekná. Pri správne navrhnutej bedni to bude fungovať. Ale ja preferujem oldschool "makké" basy s pridodzeným doznievaním. Pre ľudí ktorí fičia na TUC-TUC-TUC "hudbe" (alebo skôr hluku), je bassreflex super. Ja osobne ho nemám rád. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Mistr zkratu) (7.2.2023 21:55) | reagovat | |
Nejsem na to odborník, ale co si tak matně vzpomínám, tak jde o přizpůsobení/změnu akustické impedance. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (anonykrysa) RP (7.2.2023 19:59) | reagovat | |
ale druhák ten výkon musí (po posunutí o půlvlnu) odejít tím otvorem, protože ho vyzářit potřebujeme a jinudy to nejde. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (anonykrysa) RP (7.2.2023 19:58) | reagovat | |
Hele, není to trochu špatně? Co je teda úkolem bass reflexové díry, když né vyzařovat o půl fáze posunuté a rezonancí zesílené basy? Už je to drahně let, ale co si pamatuju z teorie, jde o to, že ty basy při možném rozkmitu zepředu membrána nemá šanci vyzářit, takže se z druhé strany v protifázi udělá trochu utlomený rezonátor, kterej jednak sníží (jak se říká impedanci ve zvukařině?) odpor takže ten reprák má čemu předat výkon | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Mistr zkratu) (7.2.2023 18:59) | reagovat | |
Většina výškáčů to nepotřebuje. Tenhle výškáč je kaloťák a ty se dělají zezadu uzavřené snad vždycky. Ostatně i mnohé staré "papíráky" mají uzavřený koš: https://www.sbazar.cz/angelicaaudio/detail/181139381-tesla-arv-161-arv-168-vyskove-reproduktory | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (s-o-I-i-p-s-o) (7.2.2023 18:30) | reagovat | |
A nemá mít tweeter separátní kompartment? | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Mistr zkratu) (7.2.2023 16:30) | reagovat | |
Zahy2: Většinou to tak v reálu je. Ale proto, že konstruktéři jsou lemplové. A/nebo mají shora nařízeno provádět striktní tržní segmentaci - neboli je o záměr u laciné spotřebky. Dvoupásmo s basseflexem bude mít tebou uváděné (a i další) nectnosti samozřejmě vždycky z podstaty věci. Naproti tomu dobře navržené tří a vícepásmo s nízko posazenou děličkou a výhybkou vyššího řádu může fungovat velice dobře. (Pod)průměrný konstruktér by ale měl navrhovat maximálně tak uzavřenky. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Zahy2) RP (7.2.2023 16:01) | reagovat | |
Každá konstrukte má své pro a proti a je vhodná pro jiný reproduktor, je to trochu alchymie, simulace zatím nefungují zcela přesně. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Zahy2) RP (7.2.2023 16:01) | reagovat | |
Bassreflex zkreslení nesnižuje, právě naopak zanáší do reprodukce ruchy prouděním vzduchu a vlastní rezonance skříně a nátrubku. Jeho úloha je zesílit určité frekvence pomocí rezonance reproduktor -- objem ozvučnice-objem bassreflexu. Konstrukce šnek je trochu něco jiného, jde o HORN, HORNFLEX tedy postupně se rozšiřující " zvukovod". Transmission line je v podstatě dlouhý zahnutý a utlumený bassreflex jehož úloha je zpozdit fázi o jednu 1/2vlnu na určité frekvenci a zároveň tlumit vyšší frekvence. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (spatscolombo) (7.2.2023 14:55) | reagovat | |
Pokus o TML s ucpaným zvukovodem? To nebude fungovat. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (MSG) RP (7.2.2023 14:49) | reagovat | |
Ja že je tá chlpatá vec dole ten bassreflex | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Mistr zkratu) (7.2.2023 13:21) | reagovat | |
Úkolem bassreflexového otvoru není "hrát basy". Zvuk vycházející z bassreflexového otvoru je de facto nutné zlo, proti kterému zodpovědní konstruktéři naopak bojují. Úkolem bassreflexu je změna frekvenční charakteristiky a snížení zkreslení na basech. Tyhle bedny ale nemají bassreflex. Konstrukce je transmission line. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Fr_von_Dr) (7.2.2023 12:56) | reagovat | |
Nějak si bass-reflektor nedokážu představit... , ale bez "vybrací" basák nebasuje. | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (Jon.Smith) (7.2.2023 12:32) | reagovat | |
Fungovat to bude, bass-reflex ala snek, utlumeny, aby to neprijmne nevybrovalo a zbavilo basu takovy ten duty ton z beznych bass-reflexu .... ale na basak staci jen velky reprak a ytlumena bedna - pravda, aby tio nemuselo byt velke, tak se tam dava onen basreflex spise kvuli uposusteni tlaku a ochrane repraku --- BT. marshall potrebuje nacpat do bassreflexu molitan, aby se to zbavilo neprijmeneho prebasovani - a to tam zadny poradny basak neni - zajimave je basum pomuze, kdyz jsou tam bass-reflektory | ||
|
||
Obrázek 'ultrahardcore bass' (&rew) (7.2.2023 11:45) | reagovat | |
Musel jsem si to najít, PMC Twenty.21 | ||
|