HobbyDeník  |  Pravda24  |  MyMuži  |  TechSvět  |  ČasProBydlení  |  ČasProŽeny  |  NeposlušnéTlapky  |  ByznysDeník  |  MotorGuru  |  VipShow


Nalezeno 24 komentářů.


Přezdívka:
:-) :o)
:-( >-O
;-) :-D
:-P B-)
8-) :-*
:-/ |-)
=) :-O
Zpráva:
 
Osmdesátpět:
   


Odebírat

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (clockworker) (21.3.2023 12:30) reagovat
Covox bych ještě našel někde v krabici na půdě. Spáchal jsem tenkrát tu nejprimitivnější verzi, jen odporová váha s dvěma kondenzátory. Už si ani nepamatuju, kterej tracker jsem tehdy měl, vím jen, že byl hrozně primitivní, měl jenom 4 kanály, 2 vlevo a 2 vpravo.

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (Z2) (21.3.2023 8:31) reagovat
what is this? I dunno,PUT IRQ 7!

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (pc2005) (21.3.2023 3:52) reagovat
... nejspíš aby se stíhala práce s buffery. S PnP/win/PCI/pentiem se už hw abstraktní vrstva vyplatila. Zároveň se vyčlenily A/D převodníky ven do standardizovanýho AC97 kodeku. Zbytek řadiče si pak výrobce vytvořil jaký chtěl (= často jiné registry než původní SB16). Jinak ten problém s ISA DMA, je ten, že PCI busmaster má nastavení přenosu na čipu karty, kdežto u ISA DMA je to součást čipsetu základovky. Takže dos hra co napevno nastavuje ISA DMA registry vždycky skončí v čipsetu.

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (pc2005) (21.3.2023 3:27) reagovat
SlD: řídí se to podle toho jak jsou nastavený jumpery na zvukovce https://www.vogons.org/download/file.php?id=74212&mode=view (leda by to byla levná zvukovka, co to má natvrdo). Z hlediska ISA sběrnice ten jumper prostě propojí pin čipu na pin ISA (jsou tam přímo piny irq5, irq7, dma3, dma7 atd. ). Když zvukovka aktivuje irq5, ale hra čeká irq7, tak se nikdy nedočká. To že v tom byl takovej chaos je proto, že zvukovka na rozdíl od třeba disků neměla "driver" a každá hra si to ovládala sama.

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (pc2005) (21.3.2023 3:15) reagovat
PnP ftw :-P ... "DMA byla super vychytávka, jak přenášet data z paměťového místa do DAC převodníku bez účasti CPU" ... přenášet data bez účasti CPU samozřejmě PCI(e) umí. Dokonce se to používá pro moderní IRQ (zapíše se na speciální adresu). GPU si vlastním přístupem do RAM natahujou textury. PCI IRQ linky mělo (INT A až D) a lze je emulovat i na PCIe. V MSDOSu byl spíš problém, že PCI prostor je vysoko nad 16MiB.

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (misilRP (21.3.2023 0:02) reagovat
Dune2, moje prvni hra se zvukem. Mel jsem nejakou imitaci SB, ale ten prelet harvesteru byl bozi!

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (PM) (20.3.2023 21:29) reagovat
HMI Module Alpha Humana on approach to Space Station Mercury

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (reepRP (20.3.2023 21:19) reagovat
Neuvěřitelnej pokrok oproti Atari 8-bit B-) První hra, co otec koupil na CD-ROM: [odkaz] ;-)

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (touristRP (20.3.2023 20:01) reagovat
SET BLASTER=A220 I5 D1 T3 :-) irq7 mali sound blaster 1, novsie mali neskor irq5, pretoze irq7 bol default pre lpt1 port.

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (Hnidopich ORIGINAL!) (20.3.2023 19:18) reagovat
Obcas porovnat par karet tak, aby se to nervalo, byla docela svanda. :-) To byly casy. :-)

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (PlatanRP (20.3.2023 19:14) reagovat
dooooprdele, tohle se mi uz skoro vymazalo z pameti B-)

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (MerlinRP (20.3.2023 18:58) reagovat
@Nedos: No, Warcrafta se dalo pařit i s beeperem.

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (Joker) (20.3.2023 18:52) reagovat
jimmy: IMHO se to dalo nastavit i na kartě a ve hře to muselo být stejně, aby to fungovalo. Šlo o to, že pokud v počítači bylo karet víc, musely se ručně nastavit tak, aby spolu nekolidovaly. Později to nakonec vyřešilo PnP. A ještě perlička, ten port byl 220h, takže ve skutečnosti to (desítkově) bylo 544.

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (jimmyRP (20.3.2023 18:29) reagovat
první SBčka byly default port220, irq7, dma1 ne? =)

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (MemRP (20.3.2023 18:22) reagovat
Jo, Covox jsem měl zbastlený od kámoše k 386 DX40, než jsem si za peníze z brigády koupil SB-compatible zvukovku. :) Pak jsem na ní vytvořil i AdLib tracker (MAD). A taky jsem měl přes MPU-401 připojené MIDI klávesy, třeba soundtrack Dune (jedničky) byl přes to boží.

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (:) (20.3.2023 17:54) reagovat
a co COVOX, mysli tady nekdo na COVOX, do ted sem si nepripad tak starej, ale uz asi prichazi jinak DMA snad funguje dodnes, bez toho by snad ani 64 jader nestacilo

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (NedosRP (20.3.2023 17:29) reagovat
A když se pak ozvalo:Your soundcard works perfectly! TAk jste mohli pařit warcrafta....

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (MemRP (20.3.2023 16:48) reagovat
No a DMA byla super vychytávka, jak přenášet data zadanou rychlostí přímo z paměťového místa do DAC převodníku zvukovky (aby to hned přehrálo ten buffer) bez účasti CPU

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (wd43) (20.3.2023 16:42) reagovat
toto leti, byl sem taky u toho! Uz je to tak davno 8-)

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (meh1234) (20.3.2023 16:38) reagovat
Tzn. pokud máš ISA kartu, nastvuješ v každé aplikaci Port/IRQ/DMA podle jumperů na zvukové kartě. Pokud je zvukovka Plug'n'Play, pak se to může změnit pokaždé, když do PC něco přidáš/odebereš. Jestli máš PCI zvukovku, tak je v DOSu přímá podpora nemožná a nějaká lopatovací služba odchytává traffic na ISA sběrnici. Proto Port/IRQ/DMA nastavuješ na dvou místech. V utilitě té lopatovací služby, kvůli které pak nestartují některý hry co jedou v základních 640k a v aplikacích samotných. Cpt.Out.

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (Dejvid DjRP (20.3.2023 16:33) reagovat
Sid: [odkaz]

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (meh1234) (20.3.2023 16:32) reagovat
ISA sběrnice umí jen 8 zařízení. DS-XG je nastavovací soft pro Yamaha XG karty (integrované OPL3, 700 zvuků XG midi sada, celkově skvělé karty), ale pro nativní podporu v DOSu (bez ovladače) je potřeba nastavit které zařízení je přerušení od zvukové karty, na jaký port se sypou data a jestli lze použít přímý přístup do paměti. PCI sběrnice IRQ a DMA linky nemá, takže buď spustíš nějakou rezidentní službu, která claimne vhodné IRQ, nebo máš zvukovku i desku se "SB-link" a pak jedn v DOS i PCI zvukovky nativ

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (SlDRP (20.3.2023 16:27) reagovat
nevie niekto ten princip ako to fungovalo? ja som bol vtedy prilis mlady na pochopenie, len si pamatam ze port 220/irq 5/dma 1 bola tak viac-menej zarucena kombinacia, ale vzdy fungovala aj nejaka ina (nahodne) a obcas ta zarucena nefungovala. nevedel som tomu prist na klb podla coho sa to riadi

Obrázek '3000yearsago' Obrázek '3000yearsago' (PP) (20.3.2023 16:23) reagovat
Tyvole, tak tyhle věci kolem nastavování zvukovky už jsem úplně vytěsnil.



Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Podmínky pro uchovávání nebo přístup ke cookies je možné nastavit ve vašem prohlížeči. Více...